Op literatuur geïnspireerd design in het Radisson Sonya Hotel, St. Petersburg

Misdaad en straf is de legendarische roman van Fjodor Dostojevski.

Vasily_Perov

Het is een schokkend en aangrijpend verhaal over moord, berouw en ultieme vergiffenis en volgens sommigen een inzicht in de Russische psyche. Klinkt goed, nietwaar? Grijp de kans om het zelf te ervaren!

Het interieur van het Radisson Sonya Hotel in St. Petersburg is geïnspireerd op de thema's van de roman, waarbij transformatie centraal staat.  De roman gaat over Rodion Raskolnikov, die een oude woekeraarster vermoord en daarna door Sophia “Sonya” Marmeladova gered wordt van de rand van morele afgrond. Sonya is een lieve meid uit de middenklasse, die geforceerd wordt tot prostitutie om haar familie te behoeden voor faillissement.  Het hotel probeert de diepte en het drama van de roman in het interieur na te bootsen om uw verblijf verrassend, intrigerend en onvoorspelbaar te maken.

IMG_8111ready

Dit ziet u al terug in de lobby en de balie van de receptie.  Net zoals de heilige Sonya de lasten droeg van het geteisterde leven van Raskolnikov, zo lijkt de balie van de receptie te zweven.  De balie wordt ondersteund door een groep matroesjka's die ondersteboven geplaatst zijn; een kleine rode pop aan elk uiteinde lijkt het volledige gewicht van de structuur te dragen.

In de lobby worden de gasten omgeven door wat een scene in Dostojevski’s eigen studio lijkt te zijn.  Op boekenplanken staan niet minder dan 80 kopieën van de roman in verschillende edities en talen, samen met stapels manuscripten. Tegenover de receptie staat een enorme Russische gelakte kist die dient als sofa, met op het deksel de plot van Straf en misdaad.  Op de op maat gemaakte tafel ernaast staat een 19e eeuwse kaart van St. Petersburg met daarop de slenteringen die Raskonikov maakte door de stad.  De ronde gelakte stoel die voor de lift staat, is bedekt met een groene sjaal, geïnspireerd op de groene sjaal van Sonya Marmeladova.

IMG_5592ready

Raskolikoffs transformatie gaat van moordenaar naar een veranderd mens, grotendeels dankzij de lieve gunsten van zijn grote liefde Sonya, die ondanks haar beroep vele kwaliteiten van de Maagd Maria heeft.  Haar karakter komt waarschijnlijk voort uit Dostojevski’s fascinatie met Rafaels schilderij 'de Sistine Madonna', die hij blijkbaar vijf keer in zijn leven is gaan bekijken.  Als u lang genoeg in het Metamorfos Restaurant verblijft, ziet u de afbeeldingen van de Madonna veranderen in Dostojevski en daarna in Rafael. Deze fascinatie wordt in elke kamer doorgevoerd. In de kamers hangen kunstwerken boven de bedden die het schilderij tentoonstellen, maar slechts een specifiek deel ervan.

Een verdere transformatie is door het gebruik van bepaalde materialen en stoffen te zien in restaurant en bar Metamorfos.  Wanneer u door de ruimte loopt, ziet u van alles, van lichte stoffen tot zwaardere kleden, van hout tot steen en ten slotte draden en kettingen. Op weg naar het restaurant is de harde steen van de vloer vervangen door zacht hout waardoor de akoestiek van de kamers verandert.  Het spiegelende laminaat dat gebruikt is op het plafond creëert diepte en resonantie.

IMG_7182ready

In elk van de 173 kamers ziet u overal Russische attributen en referenties naar de roman.  Wanneer u de kamer binnenloopt, ziet u dat er naast het kamernummer een quote uit het boek staat.  Het bureau is een centraal meubelstuk in de kamer, geïnspireerd op het bureau van Dostojevski.  De inspiratie voor de kleuren komt voort uit Russische patronen, vooral bloemen en ornamenten.  Deze zijn gebruikt voor het behang, de stoffen en de vloerbedekking.  Texturen variëren van transparant, licht gaas tot rijk velours en zware materialen.  In veel kamers verandert deze overvloed aan materialen in een kaal plafond, wat een verwijzing is naar de acht jaren die Raskolnikov doorbracht in een Siberische gevangenis.

IMG_4398ready

In de Ergo Suite hangt een geweldig schilderij van Napoleon.  In het begin van de roman denkt Raskolnikov dat hij een buitengewone man is en vergelijkt hij zichzelf met Napoleon, zijn beeld van een 'superman'.  Deze hoedanigheid moedigt hem aan de oude woekeraarster te vermoorden, ogenschijnlijk om de samenleving te verbeteren.

IMG_8040ready

Na de moord loopt Raskolnikov in een delirium rond door St. Petersburg terwijl hij obsessief nadenkt over de misdaad.  Veel van de specifieke plekken uit het boek, worden door middel van zwart-witfoto's tentoongesteld op de muren van de gangen.  De vloerbedekking in de gangen is ook bedrukt met woorden uit het boek.

Het verlichtingsontwerp in het gehele hotel zorgt voor een goede sfeer.  Van de donkere momenten die Raskolnikov in de roman ervaart tot het gevoel van verzachting en verlichting die u kunt ervaren in het atrium van de Courtyard, wat staat voor het gevoel van vrijheid dat Raskolnikov aan het eind ervoer.  Kijk omhoog in de Courtyard en laat u inspireren door de hangende kunstwerken, die de Russische bossen met berkenbomen vertegenwoordigen als contrast voor de dynamische stad St. Petersburg en die geïnspireerd werden door de epiloog van Straf en misdaad.

IMG_8160ready

We hopen dat u 'het ontwerp, de diepte en het drama' van Radisson Sonya net zo fascinerend vindt als het meesterwerk van Dostojevski.  Een hotel dat uniek, inspirerend en authentiek is voor uw ervaring tijdens een bezoek aan Rusland.  Zoals Dostojevski’ schreef: “…iedereen heeft een ergens nodig, een plek waar ze heen kunnen gaan.  Er komt een tijd, weet je, er komt zeker een tijd waarin je een ergens nodig hebt waar je heen kunt gaan!”  Radisson Sonya kan uw ergens zijn in St. Petersburg.

Tell us what you think